Dovolená v Českém středohoří 2016

1.den: příjezd na chatu a následný nákup v České Lípě
Dnešním dnem nám započala další dovolená a to znamenalo, že zrovna dnes nebude fungovat dálnice D1 tak, jak by měla, ale bude se na několika místech opravovat.. Pro nás to bylo celkem náročné, místo asi 3 hodinové trasy do Prahy nás čekala ještě delší. Jedna kolona dosahovala délky až 15 km..😑
Kolem půl 6 jsme dorazili konečně k chatě, kde na nás už trpělivě čekala majitelka. Chatička je krásná, málo prostorná, ale pro 5 lidí naprosto vystačí. 😃.
Večer, kolem 8 hodiny jsme se vydali na nákup do České Lípy, kde už jsme poznávali místa, které by byly dobré navštívit. Na závěr dnešního dne nás čekal krásný výhled z parkoviště Albertu..😁.    FOTO

2. den: Česká Lípa, Skalní hrad Sloup, Peklo, Panská skála, Nový Bor, Česká Kamenice
Skalní hrad Sloup
Domluvili jsme se, že se pokusíme vždy spojit více turistických míst v jednom dni. Dneska to zrovna byly toulky po skalách.. Původním plánem bylo navštívit Českou Lípu, poté Skalní hrad Sloup a Pekelný důl. Ale jelikož bylo ještě na hradě v České Lípě zavřeno, tak jsme se rozhodli jet přímo na hrad Sloup, hrad je to krásný, byl dobyt jen 1x a to ne husity (i když je tam vyryt na jednom místě kalich), ale byl dobyt Švédy, kteří se zde dostali žebřících. Takže tento hrad určitě doporučuji, i pro levné vstupné.:)
Dále jsme navštívili Nový Bor, kde jsme se zastavili v restauraci Ajeto. Zde přímo z restaurace vidíte na pracovité skláře u pecí. Mimochodem na restauraci jsme narazili náhodou, když jsme se zrovna se Simčou hledaly keš. :D
Pekelný důl - kruháč
Panská skála
Plány se úplně změnily, protože jsme zjistili, že jsme už docela blízko Českému Švýcarsku a tak jsme se zajeli kouknout na Pánskou skálu, kde se natáčela Pyšná princezna. Celou skálu jsme si prolezli, vyfotili se na ní i s krásným výhledem a jeli jsme dále. Hledali jsme u České Kamenice to slavné ,,Peklo”, jenže to nebylo ono, byla to ve skutečnosti jen louka .. :D Takže jsme se prošli po městě a konečně se dostali k těm Pekelným dolům, které jsou sídlem motorkářů.
No, co si budeme povídat, výpary z motorek nebyly moc příjemné a tak jsme zastavili ještě na chvíli právě kousek od ,,Pekla” a tento skalní útvar byl taky pěkný! :)
Celý tento den jsme završili nákupem a smaženicí z hub. :) FOTO

3.den: Terezín a Litoměřice
Malá pevnost
Dnes jsme se rozjeli trošku jiným směrem a protože bylo pondělí a na hradech a zámcích je zavřeno, padl návrh na pevnost Terezín a Litoměřice.
Terezín nebyl moc příjemný, největší ,,zážitek” byl asi při cestě k popravišti chodbou, která dosahovala délky půl kilometru, což některým nebylo až tak příjemné. V Terezíně je toho na shlédnutí velice hodně a my jsme ani nestihli vše obejít, to by bylo na celý den.. Ale co mohu doporučit je také Modlitebna, kde nad ní dokonce bydleli Židé.
V Litoměřicích toho bylo celkem taky dost na prohlédnutí, je zde moderně upravený hrad, dům Kalich, hodně kostelů, jelikož je to biskupské město a další památky. My jsme si zaplatili výstup na věž vedle kostela sv. Štěpána, kde byl opravdu krásný výstup.
Před odjezdem jsme si dali zmrzlinu a teď už konečně odpočíváme, protože jsme dnes na chodili vela..
Litoměřice - u sv. Štěpána

4. den: Česká Lípa, rozhledna Strážný vrch, Boří soutěska
rozhledna Strážný vrch
Vždy musí být na dovolené den, který bude takový odpočinkový. Dneska to tak i ze začátku vypadalo .. :D Dopoledne jsme se jeli podívat do České Lípy na její historické jádro a hrad, kde jsme nakonec nezavítali, protože nám nechtěli otevřít pokladnu.. :/ Ale z venku vypadá hrad krásně! 😉
Když jsme si prošli město, zašli jsme na oběd do restaurace U Hrabala, kde dobře vařili a byla zde příjemná obsluha, a pak jsme šli nakoupit maso na grilování. :)
vodopády
Odpoledne jsme se rozhodli si ještě okouknout okolí. Navštívili jsme rozhlednu Strážný vrch, ze které je ohromný výhled a to už jsme měli v nohách 4 km.. 😁 Dále jsme trošku popojeli autem k Bobří soutěsce, kde jsme viděli, řekla bych docela krásné vodopády, na to, že jsme v Česku. 😁
No a cestu zpět k chatě jsme šli pěšky,až na taťku, který musel odvézt auto. Tudíž nás čekala cesta plná kamení, kořenů a bahna.. :D Ušli jsme dalších 3,5 km. Takže když si to spočítáme, ušli jsme kolem 7,5 km, což není moc, ale nám to stačilo.
Večer, když jsme se vrátili, jsme začali grilovat a dobře jsme si pochutnaly .. :3    😏 FOTO

5. den: muzeum Čtyřlístku, hrad Bezděz, hrad Houska, vesnička Kruh
Právě dnešním dnem bylo v plánu jít tak-měř v Machových stopách.. Ráno jsme si přivstali a tak i celkem brzo vyrazili směrem na Doksy, kde jsme chtěli aspoň na chvíli vidět Máchovo jezero, jenže to se i tak nepodařilo, ale při otáčení jsme jeli kolem muzea Čtyřlístku, kde jsme se museli zastavit. :D Muzeum je zdarma a je velice pěkně udělané, doporučuji ho všem věkovým kategoriím. :)
Bezděz
Poté jsme se už vydali přímo k Bezdězu, který už zdálky šel vidět. :) Cesta na hrad byla v celku náročná, je to kamenitá cesta, na které se občas nacházejí schody. Usuzuji, že s kočárky daleko nedojdete a asi ani s koly (ale někteří byli schopni si je nést..:)) Když jsme se už konečně doplazili k hradu, vyšli jsme si na věž, kde byl nádherný výhled do okolí a taky jsme konečně, aspoň z věže, viděli Máchovo jezero. :D No a za chvíli už na nás čekala průvodkyně hradu, se kterou si myslím, že to bylo lepší než si hrad obcházet sami.. :)
Po prohlídce jsme se rozloučili s hradem a sešli jsme dolů, kde jsme se najedli v hospůdce, ze které byl výhled přímo na hrad. :)
hrad Houska
Otázkou bylo, kam dál? :) Rozhodli jsme se jet směrem na hrad Housku, který byl asi nejblíže. :) Při prohlídce nás že začátku uvítal průvodce v historickém oblečení a ptal se nás, proč nejsme také tak oblečení. :D Takže až tam pojedete, oblečte se do historického!! :) Bylo nám řečeno, že máme pozvat na hrad další lidi, tož i já vás zde tedy zvu!  Přijeďte na Housku, určitě to stojí za to!
Cestou zpět jsme opět projížděli skalní vesničku Kruh, je zde opravdu krásně a určitě to zde stojí za procházku po vesničce. :) FOTO

6. den: Úštěk, zřícenina Helfenburk, zámek Ploskovice a Konojedy, Konojedské bochníky
Jestli jsme dneska vstávali brzo, tak to opravdu nevím.. :D Dopoledne jsme byli na chatě, my se Simčou si zašly na kešku a na oběd jsme si zajeli do Úštěku, který jsme si před obědem ještě prošli. K vidění je tu opravdu mnoho! Např. skalní domky, štítové domy, synagogu a také se zde natáčelo spousta filmů jako Kolja, Rebelové..
Helfenburk
Po obědě jsme se rozhodli vyjít si na zříceninu hradu Helfenburk, který byl na pěkně velkém kopci. :D Na parkovišti jsme se rozhodovali, kterou trasou půjdeme. Zvolili jsme tu kratší, která měla asi 2 km, samozřejmě,že to byla ta nejkratší trasa, byly tam trasy např. 4 km nebo 5 km dlouhé. :)
Když jsme se vyšplhali k hradu hned jsme ho obdivovali. Ani jsme nevstoupili vstupní branou, ale uzoučkou puklinou, kterou jsme se všichni protáhli. Hrad je strašně velký, ale bylo usouzeno, že Helfštýn je větší. :D Věž bohužel nebyla zpřístupněna, což mi přišlo jako škoda, určitě by to byla dobrá odměna za vyšplhání se na hrad. :) Pak jsme ještě se Simčou šly hledat kešku u hradu, která byla trochu mimo naší trasu a ještě k tomu ve skalách. :D
Konojedské bochníky
Jako další jsme navštívili zámek v Ploskovicích. Zámek byl opravdu krásný, opticky působí mohutně, ale při tom je v celku malý. :) Na prohlídku už jsme nešli, i když to bylo ještě možné.. Z informačních cedulí jsme se dozvěděli, že v letech 1174-1188 získal zámek řád johanitů, který pak strachem z Jana Žižky zámek opustil, tudíž už tu začaly bývat docela známé rody.
Ke konci našeho výletu jsme navštívili Konojedy, kde se nachází zámek, který se pomalu opravuje, byl totiž zdevastován armádou. Zde můžeme také objevit Konojedské bochníky. Tyto bochníky jsou takovým dalším zajímavým skalním útvarem v tomto kraji i zde jsme našli kešku a pak jeli domů. :) FOTO
Zámek Ploskovice
7. den: hrad Kokořín, Pokličky, obec Kokořín
Kokořín
Už poslední den na chatě. :( Dneska jsme se vydali na hrad Kokořín, pak do obce Kokořín a mrkli jsme i na Pokličky. Ráno bylo jako každé jiné, po snídani jsme vyjeli ke Kokořínu a z parkoviště už jsme šli po svých. Ano, opět to byl škrpál a jaký. :D Na hradě toho moc k vidění nebylo, ale s čím jsem byla spokojená, je to, že focení interiéru hradu mě stálo jen 10 Kč. Z věže toho moc neuvidíte, jelikož Kokořín obklopuje les.
Po návštěvě hradu jsme šli hledat keš a pak jsme se dostali do
Pokličky
Kokořína, kde jsme okoukali bývalý zámek, že kterého je teď statek. Nesmím opomenout na restauraci Truhlárna, kde jsme si všichni pochutnaly na výborných bramborácích, někdo bez a někdo s tvarůžky.
No a jako poslední jsme se šli podívat na ty slavné Pokličky, takže jsme opět lezli, tentokrát po schodech, do velkého krpálu. Pokličky byly pěkné, jen je škoda, že po několika letech už nebudou, protože se časem rozdrolí. :/
Večer jsme ještě naposled grilovali a užili jsme si klid v okolí chaty. :) FOTO

Dovolená byla skvělá, ale nestihli jsme všechny ty památky obejít, tak snad ještě někdy vrátíme. :)
Články jsou vždy rozepsané po dnech. Vím že toho textu je až moc, ale myslím si, že je to záživnější, než si naše výletování číst v bodech.
Alžbín

Pár fotek z odjezdového dne - soboty: zde